Case: Bloomer Oy

Jonna lähti netistä etsimään uudelle yritykselle nettisivujen ja logon tekijää ja päätyi Z-Factoryn kotisivuille. Hän piti Z-Factoryn ilmeestä ja varsinkin Salt & Champagnen uusista sivuista. Ne vastasivat hänen visuaalista käsitystä, siitä miltä Bloomerkin voisi näyttää. Tapaaminen sovittiin pian ja juttuun päästiin nopeasti. Alusta alkaen oli selvää, että Bloomerin tuli erottautua muista kilpailijoista, joita liikkeenjohdon konsultointia tarjoavassa yrityksessä on paljon. Jonnalla on vuosia kestänyt kokemus alasta ja selkeä tieto siitä miltä muut näyttävät ja tuntuvat. Pohdintaa herätti brändin tulokulma. Olisiko viisasta lähteä viemään Bloomerin viestintää Jonnan omalla persoonalla ja kasvoilla vai olisiko syytä korostaa enemmän yritystä, jolla vielä ei ollut jalansijaa markkinoilla? Oman itsensä esiin tuominen ei ollut Jonnalle mikään itsestäänselvyys. Pohdimme tätä asiaa pitkään, hänellä piti olla hyvä tunne sivustosta, hänen piti tunnistaa myös itsensä tästä kuvastosta. Tässä liikutaan kaltevalla pinnalla. Joten jätimme asian vielä hautumaan. Sivujen tarkoitus oli selkeä. Niiden piti olla vahvasti kiinni tässä ajassa, korostaa Bloomerin ammattimaisuutta, mutta samalla olla kevyen asialliset, josta tieto löytyisi helposti. Tekstistä haluttiin myös poistaa turhaa ”hallinnollista” otetta, johon helposti sorrutaan, kun halutaan korostaa, että yritys on vakavasti otettava ja luotettava asiantuntija kumppani. Asiakaskunta kun on pääsääntöisesti kouliintuneita toimitusjohtajia, jota ovat tottuneet toimimaan vaativassa asiantuntijaympäristössä. Nykyisin nettisivuilla eletään ns. ison valokuvan aikaa. Sivuille halutaan isoa näyttävää valokuvaa. Tämä sopii hyvin Z-Factoryn ideologiaan. Visuaalisuus on tärkeä osa viestintää. Se vie sitä eteenpäin haluttuun suuntaan, kertoo yrityksen tarinaa. Samalla kuitenkin halusimme välttyä turhalta kikkailulta, johon voi helposti sortua. Sisältö tulee aina ennen tekniikkaa.

 

Alkupalaverin aikana Jonna oivalsi myös, että kuvien ja tekstin tekeminen olisi ehkä viisainta jättää ammattilaisten hoidettavaksi. Mikä osoittautuikin oikeaksi ratkaisuksi. Jonnalta tuli paljon hyvää tekstiä, jota hiottiin, muunneltiin ja tehostettiin. Hän antoi myös meille tilaa liikkua, tehdä ehdotuksia, mikä tekee hänestä ihanteellisen asiakkaan. Hän luotti Z-Factory teamin ammattitaitoon. Kirjoittaminen on muutenkin hyvä tapa selvittää mitä ajattelee asioista. Se on hyödyllinen prosessi, jonka jokaisen yrittäjän kannattaa käydä läpi. Parhaimmillaan se voi tuottaa uusia näkökulmia omaan tekemiseen, jäsentää jo olemassa olevaa ja se voi mahdollistaa aivan uusien palveluiden syntymistä.

 

Valokuvaus

Valokuvaaja Milla von Konow suunnitteli kuvallisen ilmeen yhdessä graafisen suunnittelijan Susannan kanssa. Tavoitteena oli Bloomerin brändiä luovat henkilökuvat ja uniikit kuvituskuvat. Sellaisia kuvia, joita yrittäjä voi käyttää monipuolisesti nettisivujen lisäksi markkinoinnissaan, kuten sosiaalisessa mediassa, esitteissä ja lehdistötiedotteissa. Vaikka uuden yrityksen esille tuomisessa lähdetään puhtaalta pöydältä, tehtävä on mieluinen ja inspiroiva ammattivisualistille. Kuvasuunnittelussa lähdettiin liikkeelle yrittäjän persoonasta, sillä kun yrittäjä on asiantuntija, on hyvä tuoda henkilöä esille. Täytyi pohtia, millä väreillä ja elementeillä loisimme Bloomerille ilmeen, jotta se erottuisi kilpailijoista edukseen. Logoon valittu tymäkkä violetinpunainen valikoitui myös valokuvien kantavaksi väriksi. Se poikkeaisi myös tyypillisestä tummansinipuhuvasta bisneslookista, mitä liikkeenjohdon konsulttimaailmassa on totuttu näkemään. Kuviin tuli mukaan määrätietoisen, mutta naisellisen naisen maailmaa. Suunnittelun jälkeen Jonna Kinnunen sai kuvausohjeistuksia: neuvoja asujen valintaan sekä kauneusohjeita. Garderobia käytiin läpi pikaviestien välityksellä, ja sitten vielä ennen varsinaista kuvauspäivää vaatteet testikuvattiin Jonnan yllä studiossa. Yksiväriset tai hillityn kuvioiset kauniisti laskeutuvat vaatteet toimivat parhaiten kuvissa, mutta aina on hyvä testata, mikä vaate istuu kantajansa päällä, ja miten se sointuu hänen ihonvärinsä ja hiustensa kanssa. Kuvauspäivänä Jonnan valmisteli edustavaksi ammattimainen kuvausmeikkaaja, (huom kuvausmeikkaaja on ihan oma lajinsa!) Hänet kuvattiin parilla eri asulla, läheltä ja kauempaa, niin että kokovartalo näkyy. Alun jännitys meni kuvattavalta pian ohi kuvaajan empaattisessa otteessa.

bloomer.fi

 

“Kiitos Milla!! Ihanat kuvat!! Tästä alkaa Bloomerin kukoistus!  Itsensä näkeminen kuvissa on aina haastavaa, mutta olet Milla ihan huippu!! Näiden kuvien avulla tulee taatusti hyvät nettisivut.” 

– Jonna –

 

Vieritä ylös