Moni varmaan hätkähti, kun paljastui, että Psykoterapiakeskus Vastaamon nettisivut hakkeroitiin ja hakkeri sai käsiinsä arkaluonteisia tietoja asiakkaista. Tapaus on kaikilla asteikoilla törkeä, mutta samalla myös hämmentävä. Alkutuohtumuksen hälvettyä itse pohdin, että miten näin on päässyt käymään. Miten ihmeessä hakkeri on päässyt kirjautumaan yrityksen verkkoon? Julkisuudessa on esitetty erilaisia arvioita asiasta. Keskeinen pontti on ollut se, että verkkopalvelu olisi ollut huonosti suojattu. Luulisi, että yritys, jonka liikevaihto on ollut miljoonia euroja, olisi ottanut asian huomioon.
Asia pisti miettimään. Ovatko omat sivumme suojassa? Ovatko asiakkaittemme sivut suojassa? Siksi tämä kirjoitus. 100% takeita ei varmaan voi kukaan antaa. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota kahteen asiaan. Palvelimeen ja salasanoihin. Palvelimia on tarjolla pilvin pimein. Joidenkin fyysistä sijaintia on vaikea päätellä. Monilla ei ole minkäänlaista asiakaspalvelua tai se hyvin puutteellista. Hinnat ovat varmasti halvat, mutta ovatko sivut siellä turvassa? Vähän epäilyttää.