Z-Factory nettisivut yrityksille S-paketti

S-koko. Tämän kokoluokan sivustot ovat 1-5 sivun kokonaisuuksia, joihin kuuluu yleensä yhteydenottolomake. Tällainen sivusto on sopiva esim. yhdistykselle tai aloittelevalle yritykselle. Sivut ovat puhtaasti informatiiviset. Tieto on staattista eikä sitä tarvitse juuri päivittää. Sivustolla kerrotaan yrityksen/yhdistyksen toiminnasta, palveluista ja siitä kehen voidaan ottaa yhteyttä. Moni yritys pärjää tällaisilla sivuilla pitkään.

Z-Factory nettisivut yrityksille M-paketti

M-koko. Tämän luokan sivustoilla on enemmän pääsivuja ja alisivuja. Etusivulla on useimmiten kuvaslideri luomassa visuaalista ilmettä. Lomakkeen lisäksi sivustolla ylläpidetään blogia. Kuvia on jo enemmän ja sivupohjat voidaan rakentaa joko yksi tai kaksi palstaisiksi. Sivustot voivat myös olla ns. one page -sivustoja. Sopii hyvin alkavalle startup yritykselle, joka hakee näyttävyyttä vähällä tekstisisällöllä. Sisällön monipuolinen lisääminen sivustolle on mahdollista, mikä tekee sivustosta elävän ja mielenkiintoisen.

Z-Factory nettisivut yrityksille L-paketti

L-koko. Kyse on jo monipuolisista sivuista. Sivuja voi olla paljon. Graafiseen suunnitteluun on satsattu paljon. Useimmiten sivuston suunnittelun yhteydessä tehdään myös muuta markkinointimateriaalia. Sivustolla mahdollisuus monipuolisten tietokantojen käyttöön. Voidaan myös integroida muihin tietojärjestelmiin, kuten lippupalveluihin. Kuvagalleriat, nostotekstit ja videotaustat ovat yleisiä tässä luokassa. L-koon sivusto sopii keskisuurille yrityksille.

Ohjeita nettisivujen tilaajalle

Mieti mikä ylläolevista nettipaketeista on lähimpänä tarpeitasi. Paketit on laadittu helpottamaan sinua hahmottamaan mihin kategoriaan sivustosi asettuu. Paketit ovat suuntaa antavia.

Lisäksi sinun kannattaa miettiä seuraavia asioita:

Sisältö

Minkälaista sisältöä aiot tarjota nettisivuilla? Onko tarpeen olla ajankohtaista -osio, jonka kautta voit jakaa ajankohtaisia uutisia lukijoille? Jos sinulla on uutisoitavaa pari kertaa vuodessa, on ajankohtaista -osio turha. Entä tarvitsetko blogia? Blogit ovat mainio keino ylläpitää lukijoiden mielenkiintoa sivustoasi kohtaan, ne ovat myös keskeinen elementti hakukoneoptimoinnissa.  Bloggaaminen voi kuitenkin olla vaativaa. Ei näytä hyvältä, jos edellinen blogi on parin vuoden takaa, se antaa yrityksestä huonon kuvan. Lopulta juuri sisältö (ei tekniikka) on se, joka ratkaisee minkälainen sivustosta tulee.

Kuvitus

Ilman valokuvia tai graafisia elementtejä sivustosi näyttää valjulta. Mieti minkälaisia valokuvia sivustosi tarvitsee. Kuvapankkikuvia voi toki käyttää, mutta parempia olisivat aidot valokuvat, joiden toki pitää olla laadukkaita. Onko sinulla toiveita värimaailmasta? Värikarttojen käyttö on sallittua ja kannatettavaa.

Käyttöliittymäsuunnitelma

Tämä on hyvä aina laatia. Se helpottaa ymmärtämään sivuston rakennetta. Kun suunnitelman kirjoittaa ylös paperille, alkavat ajatukset heti rullata.

Esim näin:

  • Etusivu
  • Palvelut
  • Yhdistys
    -historia
    -miten liitytään jäseneksi
    -liittymislomake
  • Blogi
  • Yhteystiedot

Jos yhdelle sivulle ei tule paljon tekstiä, kannattaa miettiä voisiko sivun yhdistää johonkin toiseen sivuun. Ja päinvastoin: yhdelle sivulle ei kannata laittaa liikaa tekstiä (1-2 A4 tekstiä on max) muuten sivusto tulee raskaaksi.

Mikä on sivuston luonne?

Ovatko sivut informatiiviset vai markkinointihenkiset? Onko kyse blogi -sivustosta vai ovatko sivut enemmän asiantuntijasivustot? Vai haluatko, että sivusi näyttävät järjestösivuilta? Näitä kannattaa miettiä. Jos olet nähnyt kivat sivut, voit näyttää niitä malliksi ja kysyä, olisiko mahdollista tehdä sen kaltaiset myös sinulle. Tämä monesti helpottaa ymmärtämään mitä ajetaan takaa.

Budjetti

Budjetti omalta osaltaan aina rajoittaa nettisivuprojekteja. Monesti halutaan enemmän, mutta budjetin raamit tulevat vastaan. Kannattaa pitää järki päässä. On turha haaskata paukkuja monimutkaisiin teknisiin yksityiskohtiin. Lentävä spagettihirviö, joka sylkee vihreää tulta ja samalla soittaa samalla Vivaldin neljää vuodenaikaa olisi varmasti näyttävä ilmestys, mutta kannattaa miettiä, onko se ihan välttämätön. Monesti järkevällä suunnittelulla voidaan kompensoida budjetin alijäämä.

Ja ennen kaikkea…

Uskalla kysyä. Paras tapa hankkia yritykselle sivut on kysyä ammattilaiselta neuvoa. Me teemme tätä työksemme. Osaamme varmasti neuvoa mikä on yrityksesi kannalta paras vaihtoehto. Nettisivusto on iso henkinen ja taloudellinen satsaus, joten suunnitteluun ja miettimiseen kannataa käyttää aikaa, ettei sitten jälkeenpäin rupea harmittamaan.

Kysy lisää




NETTISANASTOA

Responsiivinen

tarkoittaa että sivut on rakennettu niin, että ne mukautuvat kaikille päätelaitteille ja näyttävät hyvältä niin tietokoneella, tabletilla kuin älypuhelimenkin näytöllä.

SSL-serifikointi

SSL-protokollaa voidaan niin haluttaessa käyttää pelkkään yhteyden salaamiseen, mutta se mahdollistaa myös luotettavan käyttäjien tunnistamisen.

SSL-suojatussa yhteydessä selaimessa näkyy yleensä tilarivillä lukon tai vastaavan kuva ja URL-osoite alkaa muodossa https: normaalin http:n sijaan.

Nykyisin suositellaan, että kaikki uudet sivut suojattaisiin SSL-sertifikaatilla. Lue lisää täältä.

WordPress

WordPress (lyhennettynä WP) on alun perin blogien luomiseen ja ylläpitoon tarkoitettu, avoimeen lähdekoodiin perustuva sisällönhallintaohjelmisto. Tammikuussa 2015 internetin 10 miljoonasta suosituimmasta sivustosta 23,3 prosenttia käytti WordPressiä. Se on webin suosituin sisällönhallintaohjelmisto. Tämäkin sivusto on rakennettu WordPressillä.

Palvelin

Palvelimella (arkisesti serveri tai servu) tarkoitetaan tietoliikenteen yhteydessä tietokoneessa suoritettavaa palvelinohjelmistoa sekä tällaista ohjelmistoa suorittavaa tietokonetta. Palvelinohjelmistojen tehtävänä on tarjota erilaisia palveluja muille ohjelmille joko tietokoneverkon välityksellä tai paikallisesti samassa tietokoneessa. Palvelinta käyttävää sovellusta tai tietokonetta nimitetään asiakkaaksi. Nettisivut siis sijaitsevat aina jollakin palvelimella.

Domain

Verkkotunnus, esimerkiksi example.com tai

Domain Name System eli DNS, Internetin nimipalvelinjärjestelmä

Ilman domainia nettisivuja ei ole olemassa. Joten siitä kannattaa aloittaa nettisivujen rakennusprojekti. Domain hankitaan nykyisin välittäjän (yritys jolta hankit palvelintilaa) kautta, sitä ei voi enää tilata suoraan ficoralta (entinen viestintävirasto). Tästä voit tarkistaa, onko domain vapaana?

Hakukoneoptimointi

Sivuston löydettävyys hakukoneissa. Käytännössä suurin osa hauista tehdään googlessa. Sillä näkyykö yrityksesi googlen haussa mahdollisimman korkealla on väliä. Hakukoneoptimointi on monimutkainen prosessi, jota täytyy ylläpitää jatkuvasti. Hakukoneotimointi aloitetaan miettimällä sopivia hakusanoja, kuten graafinen suunnittelu, graafinen suunnittelu helsinki, esitteet ja flyerit, käyntikortit, z-factory, nettisivut yritykselle, nettisivut yritykselle helsinki, jne.

Nettisivut yritykselle– tilaajan opas

Olemme koonneet ladattavan minioppaan kaikille, jotka suunnittelevat nettisivujen tilaamista. Tutkaile opasta rauhassa ja kirjaa vastaukset ylös. Oppaasta on myös hyötyä kun nettisivuprojekti on jo käynnissä.

Lataa nettisivuopas tästä (pdf).