Ohjeita nettisivun tilaajalle

Mieti mikä allaolevista nettipaketeista on lähimpänä tarpeitasi. Paketit on laadittu helpottamaan sinua hahmottamaan mihin kategoriaan sivustosi asettuu. Paketit ovat suuntaa antavia.

S-koko

Tämän kokoluokan sivustot ovat 1-5 sivun kokonaisuuksia, joihin kuuluu yleensä yhteydenottolomake. Tällainen sivusto on sopiva esim. yhdistykselle tai aloittelevalle yritykselle. Sivut ovat puhtaasti informatiiviset. Tieto on staattista eikä sitä tarvitse juuri päivittää. Sivustolla kerrotaan yrityksen/yhdistyksen toiminnasta, palveluista ja siitä kehen voidaan ottaa yhteyttä. Moni yritys pärjää tällaisilla sivuilla pitkään.

M-koko

Tämän luokan sivustoilla on enemmän pääsivuja ja alisivuja. Etusivulla on useimmiten kuvaslideri luomassa visuaalista ilmettä. Lomakkeen lisäksi sivustolla ylläpidetään blogia. Kuvia on jo enemmän ja sivupohjat voidaan rakentaa joko yksi tai kaksi palstaisiksi. Sivustot voivat myös olla ns. one page -sivustoja. Sopii hyvin alkavalle startup yritykselle, joka hakee näyttävyyttä vähällä tekstisisällöllä. Sisällön monipuolinen lisääminen sivustolle on mahdollista, mikä tekee sivustosta elävän ja mielenkiintoisen.

L-koko

Kyse on jo monipuolisista sivuista. Sivuja voi olla paljon. Graafiseen suunnitteluun on satsattu paljon. Useimmiten sivuston suunnittelun yhteydessä tehdään myös muuta markkinointimateriaalia. Sivustolla mahdollisuus monipuolisten tietokantojen käyttöön. Voidaan myös integroida muihin tietojärjestelmiin, kuten lippupalveluihin. Kuvagalleriat, nostotekstit ja videotaustat ovat yleisiä tässä luokassa. L-koon sivusto sopii keskisuurille yrityksille.

Ennen kuin lähetät tarjouspyynnön tutustu kohtiin 1-4 .

Sisältö

Minkälaista sisältöä aiot tarjota nettisivuilla? Onko tarpeen olla ajankohtaista -osio, jonka kautta voit jakaa ajankohtaisia uutisia lukijoille? Jos sinulla on uutisoitavaa pari kertaa vuodessa, on ajankohtaista -osio turha. Entä tarvitsetko blogia? Blogit ovat mainio keino ylläpitää lukijoiden mielenkiintoa sivustoasi kohtaan, ne ovat myös keskeinen elementti hakukoneoptimoinnissa. Bloggaaminen voi kuitenkin olla vaativaa. Ei näytä hyvältä, jos edellinen blogi on parin vuoden takaa, se antaa yrityksestä huonon kuvan. Lopulta juuri sisältö (ei tekniikka) on se, joka ratkaisee minkälainen sivustosta tulee.

Budjetti

Budjetti omalta osaltaan aina rajoittaa nettisivuprojekteja. Monesti halutaan enemmän, mutta budjetin raamit tulevat vastaan. Kannattaa pitää järki päässä. On turha haaskata paukkuja monimutkaisiin teknisiin yksityiskohtiin. Lentävä spagettihirviö, joka sylkee vihreää tulta ja samalla soittaa samalla Vivaldin neljää vuodenaikaa olisi varmasti näyttävä ilmestys, mutta kannattaa miettiä, onko se ihan välttämätön. Monesti järkevällä suunnittelulla voidaan kompensoida budjetin alijäämä.

Keskustelu

Nettisivut ovat monesti suurin yksittäinen viestinnällinen investointi yrityksellesi. Perusteellinen keskustelu takaa, että kaikki näkökulmat tulevat huomioiduksi. Kokemus on osoittanut, että tämä on ratkaiseva tekijä sivuston onnistumiselle.

Käyttöliittymä

Tätä on hyvä miettiä jonkin verran. Se helpottaa ymmärtämään sivuston rakennetta. Kun suunnitelman kirjoittaa ylös paperille, alkavat ajatukset heti rullata. Esim näin: Etusivu, Palvelut, Yhdistys (historia, miten liitytään jäseneksi, lomake),Blogi, Yhteystiedot. Jos yhdelle sivulle ei tule paljon tekstiä, kannattaa miettiä voisiko sivun yhdistää johonkin toiseen sivuun. Ja päinvastoin: yhdelle sivulle ei kannata laittaa liikaa tekstiä (1-2 A4 tekstiä on max) muuten sivusto tulee raskaaksi.

Nettisivu sanastoa

Responsiivinen

tarkoittaa että sivut on rakennettu niin, että ne mukautuvat kaikille päätelaitteille ja näyttävät hyvältä niin tietokoneella, tabletilla kuin älypuhelimenkin näytöllä.

SSL-serifikointi

SSL-protokollaa voidaan niin haluttaessa käyttää pelkkään yhteyden salaamiseen, mutta se mahdollistaa myös luotettavan käyttäjien tunnistamisen.

SSL-suojatussa yhteydessä selaimessa näkyy yleensä tilarivillä lukon tai vastaavan kuva ja URL-osoite alkaa muodossa https: normaalin http:n sijaan.

WordPress

WordPress (lyhennettynä WP) on alun perin blogien luomiseen ja ylläpitoon tarkoitettu, avoimeen lähdekoodiin perustuva sisällönhallintaohjelmisto. Tammikuussa 2015 internetin 10 miljoonasta suosituimmasta sivustosta 23,3 prosenttia käytti WordPressiä. Se on webin suosituin sisällönhallintaohjelmisto. Tämäkin sivusto on rakennettu WordPressillä.

Palvelin

Palvelimella (arkisesti serveri tai servu) tarkoitetaan tietoliikenteen yhteydessä tietokoneessa suoritettavaa palvelinohjelmistoa sekä tällaista ohjelmistoa suorittavaa tietokonetta. Palvelinohjelmistojen tehtävänä on tarjota erilaisia palveluja muille ohjelmille joko tietokoneverkon välityksellä tai paikallisesti samassa tietokoneessa. Palvelinta käyttävää sovellusta tai tietokonetta nimitetään asiakkaaksi. Nettisivut siis sijaitsevat aina jollakin palvelimella.

Domain

Verkkotunnus, esimerkiksi example.com tai

Domain Name System eli DNS, Internetin nimipalvelinjärjestelmä

Ilman domainia nettisivuja ei ole olemassa. Joten siitä kannattaa aloittaa nettisivujen rakennusprojekti. Domain hankitaan nykyisin välittäjän (yritys jolta hankit palvelintilaa) kautta, sitä ei voi enää tilata suoraan ficoralta (entinen viestintävirasto). Tästä voit tarkistaa, onko domain vapaana?

Hakukoneoptimointi (SEO)

Sivuston löydettävyys hakukoneissa. Käytännössä suurin osa hauista tehdään googlessa. Sillä näkyykö yrityksesi googlen haussa mahdollisimman korkealla on väliä. Hakukoneoptimointi on monimutkainen prosessi, jota täytyy ylläpitää jatkuvasti. Hakukoneotimointi aloitetaan miettimällä sopivia hakusanoja, kuten graafinen suunnittelu, graafinen suunnittelu helsinki, esitteet ja flyerit, käyntikortit, z-factory, nettisivut yritykselle, nettisivut yritykselle helsinki, jne.

Nettisivut yritykselle– tilaajan opas

Olemme koonneet ladattavan minioppaan kaikille, jotka suunnittelevat nettisivujen tilaamista. Tutkaile opasta rauhassa ja kirjaa vastaukset ylös. Oppaasta on myös hyötyä kun nettisivuprojekti on jo käynnissä.

Lataa tilaajan nettiopas tästä (pdf).